Abolicja.info

13 marca, 2009

Ulga abolicyjna – jak ją obliczyć

Filed under: Podwójne opodatkowanie — rafchmielewski @ 5:55 am
Tags:

imagesKilkakrotnie wspominałem już o nowej uldze, która obowiązuje od roku 2008 włącznie, czyli o uldze abolicyjnej. Zobacz:

<<tutaj oraz <<tutaj

Pytanie, które się powtarza w komentarzach, brzmi: czy jakikolwiek program do obliczania PITów oblicza ulgę abolicyjną? Czytajcie dalej >>

12 Komentarzy

  1. Paie Rafale, nie mam do Pana kontaktu więc napiszę tutaj.
    Chodzi i Nowy e-book o uldze Abolicyjnej.
    Na stronie 28 w ostatnim punkcie od przychodu z NL odliczył pan KUP za 6 miesiecy pracy w NL (KUP takie jak w PL)
    Następnie na stronie 33 w PIT-36 wpisał Pan Przychód razem PL i NL i KUP wpisał Pan za cały rok, a w przykładzie tylko 6 miesiecy był dochód z PL, więc z tego wynika że KUP za 6 miesiecy pobytu w NL się dublują( najpier odliczone za 6 miesięcy na stronie 28 a później jeszcze raz za 6 miesiecy na stronie 33.
    Czy tak jest napewno prawidłowo ??
    Witam Panie Marcinie! Dziekuję za pytanie! I widzę po sposobie pisania, że jest Pan profesjonalistą 🙂 Tym bardziej dziękuję za komentarz! Już odpowiadam: Tak, wszystko jest ok. Proszę zauważyć, że podatnik pracował w tym samym roku podatkowym zarówno w NL, jak i w PL. A zatem należą mu się pełne koszty za cały rok. Zatem kwota 1335 pln to nie są zdublowane koszty z tytułu pracy w NL, ale normalne koszty odliczone w związku z pracą w oby krajach.
    W razie wątpliwości proszę pisać… będziemy wyjaśniać 🙂
    Rafał

    Komentarz - autor: Marcin — 20 marca, 2009 @ 9:10 am

  2. 🙂
    Więc kwota 1335 za cały rok się zgadza, ale wydaje mi się że skoro odliczam 1335 za cały rok, to nie powinno się już odliczać KUP od przychodu z NL.
    Na to samo wychodzi, czyż nie? 🙂
    Należałoby jeszcze usciślić miejsce wykoywania pracy – czy w miejscu zamieszkania czy poza miejscem zamieszkania.
    Oczywiście, że tak! Jednak sama praca za granicą nie powoduje jeszcze wniosku, że miejsce pracy znajdowało się poza miejscem zamieszkania.

    Niedawno byłem wezwany do do US celem wyjaśnienia złożonego wniosku PIT-AZ.
    może podam przykład.
    Pracowałem cały rok w PL a w czasie urlopu byłem 2 miesiace w NL i pani w US powiedziała że źle policzyłem KUP i powinno to być tak:
    10 miesiecy KUP jako przychody z tytułu jednego stosunku pracy w miejscu zamieszkania
    Tak
    2 miesiące KUP przychody równocześnie z więcej niż jednego stosunku pracy OK,a miejsce stałego lub czasowego zamieszkania podatnika było położone poza miejscowością, w której znajduje się zakład pracy
    Jeżeli dojeżdżał Pan do pracy do innej miejscowości, to ok.
    I od dochodu z zagranicy w PIT-ZG już nie odliczać żadnych KUP
    (Mała uwaga, koszty uwzględnia się w przychodach nie zaś w kwocie dochodów – dla wyjaśnienia dla innych osób nie do końca zorientowanych). Jednak w PIT-ZG mowa jest wyraźnie o dochodzie, więc nie można tam raczej wpisywać kwoty przychodu.

    Tutaj wydaje mi się sytuacja analogiczna. że należy odliczyć KUP tylko w PIT-36 (uwzględniając pracę w NL jako poza miejscem zamieszkania) a już w PI-ZG nie odliczać KUP
    Panie Marcinie, wydaje mi się, że u Pana istniała realna groźba zdublowania kosztów (normalnych w PL za cały rok, i podwyższonych w NL za te dwa miesiące), stąd poradzono Panu, aby w PIT-ZG wpisać kwotę przychodów, natomiast w PIT-36 zsumowaną kwotę kosztów za 10 mies pracy w PL i 2 mies pracy w NL. Normalnie nie powinno się tak robić. W podanym przykładzie w mojej książce oczywiście założyłem, że podatnik pozostawał w stosunku pracy w Polsce tylko przez 6 mies. A więc nie mogło mieć tam miejsca podwojenie kosztów.
    Pozdrawiam serdecznie, Rafał

    Komentarz - autor: Marcin — 20 marca, 2009 @ 10:51 am

  3. No a załóżmy sytuację że podatnik w polsce ma przez 2 miesiace umowe zlecenie a w innych 2 miesiącach pracował w NL, to co w takiej sytuacji wpisać w KUP (ze stosunku pracy) w PIT-36? 0 ??
    Oczywiście koszty za dwa miesiące pracy w NL. Wówczas dochód w PIT-36 będzie identyczny z dochodem w PIT-ZG. KOszty z umowy zlecenia są uregulowane inaczej i wpisuje się je w wierszu 5 w PIT-36.
    Rafał

    Komentarz - autor: Marcin — 20 marca, 2009 @ 11:39 am

  4. Przepraszam bardzo za zamieszanie.
    W pierwszym pytaniu w zasadzie mi to Pan wyjaśnił i doszedłem do tego gdzie robiłem błąd w myśleniu.
    Rozpisałem sobie jeszcze raz to na spokojnie i jednak dobrze Pan to napisał 🙂
    Przepraszam jeszcze raz i pozdrawiam
    Bardzo dobrze, że Pan mi zwrócił na to uwagę! Skorzystają na tym inne osoby 🙂
    A jak Pan ocenia tą książkę?

    Komentarz - autor: Marcin — 20 marca, 2009 @ 11:51 am

  5. Książkę oceniam bardzo dobrze – jest bardzo przydatna i sam czekałem z niecierpliwością na jej ukazanie się.
    Jednak jedyna sugestia jaką mam to taka, że chyba niepotrzebnie są w tej publikacji wstawione druki PIT-ów puste, w których się nic nie wypełnia – troszkę to zwiększa rozmiar publikacji, a w zasadzie nic do niej nie wnosi. Ale to tylko moje zdanie 🙂
    Dziękuję Bardzo! Tak, jeżeli ktoś drukuje sobie książkę, to wówczas robi się więcej niepotrzebnej makulatury. Jednak zdecydowałem się na to, gdyż niektóre osoby mogą mieć wątpliwości, czy posiadają właściwy formularz.
    Raz jeszcze dziekuję i pozdrawiam serdecznie!
    Rafał

    Komentarz - autor: Marcin — 20 marca, 2009 @ 12:08 pm

  6. Witam Panie Rafale. Kupiłem Pana książkę o uldze abolicyjnej i natrafiłem na jedno zdanie które mnie nurtuje (strona 13 wypełnienie PIT-36, pierwszy akapit) „Załóżmy że Pan Iksiński pracował w Holandii przez cały 2008 rok. Nie pracował w Polsce i nie może skorzystać z odliczenia zagranicznych składek o charakterze ZUS i NFZ”. Przepisy umożliwiają przecież odliczenie składek zapłaconych za granicą (pod pewnymi warunkami oczywiście). Czytając to zdanie można je zrozumieć w taki sposób (ja tak zrozumiałem), że skoro Pan Iksiński nie pracował w Polsce to nie może odliczyć składek zapłaconych za granicą. We wszystkich przytoczonych przypadkach pomija Pan możliwość odliczenia składek zagranicznych – jak rozumiem tylko dla uproszczenia?
    Witam Panie Bartku! Tak, dla uproszczenia tak napisałem. W zasadzie zdanie, które Pan cytuje, jest poprawne logicznie, ale zgadzam się z Panem, że może sugerować taki wniosek. Oczywiście nie jest tak, że skoro Pan Iksiński nie pracował w Polsce, to nie przysługuje mu odliczenie zagranicznych składek ZUS i NFZ.
    Dziękuję za zakup książki! Czy się Panu przydała?
    Rafał

    Komentarz - autor: Bartek — 21 marca, 2009 @ 2:02 pm

  7. Mam jeszcze jedno pytanie Panie Rafale – dotyczy obliczenia ulgi abolicyjnej gdy obydwoje małżonkowie osiągnęli przychody w Polsce i oprócz tego jeszcze jeden z nich osiągał dochody za granicą. Z Pana książki jak dobrze wnioskuję, przy wyliczaniu ulgi abolicyjnej bierze się pod uwagę tylko dochody podatnika osiągającego dochody w kraju i za granicą, pomijając dochody współmałżonka pracującego tylko w Polsce. Dopiero po obliczeniu wysokości ulgi abolicyjnej dochody małżonków łączy się ze sobą. Czy jest Pan pewien że tak jest prawidłowo?
    Oczywiście. Proszę zwrócić uwagę na konstrukcję deklaracji podatkowej, gdzie jest przewidziane miejsce na dwie ulgi przeniesione z PIT-O, w tym przypadku dwie ulgi abolicyjne. Zatem jeżeli jeden z małżonków pracuje również za granicą, to ulga abolicyjna przysługuje tylko jemu, a potem dopiero łączy się dochody małżonków.
    W metodzie wyłączenia z progresją dochód osiągnięty przez małżonka pracującego tylko w Polsce MA BARDZO DUŻY WPŁYW na wysokość łącznego podatku małżonków – im większy tym większy podatek małżonków.
    Panie Bartku, to oczywiste. Identycznie będzie w odwrotnej sytuacji, kiedy małżonek pracujący za granicą osiąga duże dochody. A już w ogóle odradzam wspólne rozliczenie, jeżeli dochody tego pracującego za granicą małżonka znajdą się w wyższej skali podatkowej.
    Dlatego lepiej przy metodzie wyłączenia z progresją nie rozliczać się z małżonkiem który osiąga w Polsce duże dochody.
    Hmmm… No to zależy: jeżeli te dochody są duże, a zagraniczne małe, to wówczas będzie to opłacalne. Proszę policzyć.
    To wynika zresztą z konstrukcji PIT-u – wyliczoną indywidualną stopą procentową podatku należy potraktować dochody łącznie obojga małżonków a nie tylko tego który osiągnął dochody za granicą. No tak. Z Pana książki wynika natomiast, że obliczając ulgę abolicyjną nie bierze się pod uwagę dochodów małżonka. Wpisuje się jego dochody do PIT już po obliczeniu ulgi. Zastanawiam się czy rzeczywiście w taki sposób należy obliczać ulgę abolicyjną, dlatego chętnie poznam Pana argumentację. Pozdrawiam
    Panie Bartku, jak napisałem powyżej, taki sposób obliczania zobowiązania podatkowego w przypadku ulgi abolicyjnej wynika z konstrukcji PIT-36, ale również z przepisów prawnych: jakakolwiek ulga przysługuje każdemu małżonkowi z osobna, a dopiero potem się owe dochody łączy. Co więcej ulga abolicyjna dotyczy przecież jedynie zmniejszenia kwoty podatku i odlicza się ja na końcu formularza (poz. 180 i 181), tj. wtedy, kiedy już obliczyliśmy podstawę opodatkowania, stawkę podatkową i podatek. Zatem nie ma tu już znaczenia wysokość dochodów któregokolwiek z małżonków.
    Zresztą, zawsze należy sobie policzyć, czy wspólne rozliczenie się nam opłaca, czy też nie, zanim wyślemy wypełnioną deklarację podatkową.
    Pozdrawiam, Rafał.

    Komentarz - autor: Bartek — 23 marca, 2009 @ 3:25 pm

  8. Zgadzam się z Panem – to chyba najtrudniejsza z ulg do zastosowania. Im bardziej w nią wnikam i próbuję rozwikłać na konkretnym przykładzie tym pojawia się więcej pytań. Nie mogę znaleźć w Pana opracowaniu odpowiedzi na pytanie jak postąpić w przypadku odliczenia składek na ubezpieczenie zdrowotne zapłaconych za granicą. Czy brać je pod uwagę obliczając wysokość ulgi abolicyjnej?
    Panie Bartku, to generalnie dla wysokości samej ulgi nie znaczenia kiedy Pan ujmie te składki. Dla przejrzystości obliczeń lepiej je pominąć a potem i tak się je odejmuje w zeznaniu.
    Przykład z liczbami (dochody zagraniczne przeliczone za złote): Dochód za granicą 50000 zł, dochód w Polsce 0 zł, zapłacony podatek za granicą 5000 zł, zapłacone za granicą składki zdrowotne 3000 zł. Czy wysokość ulgi w tym przypadku to 4519 zł czy 1519 zł ?
    Tak jak powiedziałem powyżej, nie sensu sobie gmatwać i tak już trudnego obliczenia 🙂
    Pozdrawiam serdecznie i dziękuję za wcześniejsze odpowiedzi.
    To ja dziękuję 🙂
    Rafał

    Komentarz - autor: Bartek — 24 marca, 2009 @ 10:35 pm

  9. Witam,
    Mam takie pytanie: od lipca 2008 roku pracowałam w Polsce na podstawie umowy o prace (tj. 6 miesięcy). W grudniu wyjechałam na tydzień do Holandi na święta. Nie wiem jak przyjąć koszty uzyskania przychodu. Ponieważ koszty uzyskania przysługują za każdy rozpoczęty miesiąc pracy, więc w Polsce to będzie 6 miesięcy, ale niewiem czy powinnam doliczyć sobie koszty w związku z podjęciem pracy w Grudniu w Holandii?? Wyszło by że mam dwa razy przyjęte koszty uzyskania przychodu za grudzień (co łącznie dało by to samo jak za 7 miesięcy pracy).
    Czy raczej powinnam za grudzień przyjąć koszt uzyskania przychodu taki jak w przypadku gdy podatnik uzyskiwał przychody równocześnie z więcej niż jednego stosunku pracy??
    Pozdrawiam
    Anna
    Tak Pani Aniu! Za grudzień koszty zwiększone (nie – podwójne) pod warunkiem, że w NL była to umowa o pracę.
    Pozdrawiam, Rafał.

    Komentarz - autor: Anna — 8 kwietnia, 2009 @ 12:37 pm

  10. Witam Panie Rafale. Dziękuje za odpowiedz.
    Mam zatem jeszcze jedno pytanie w związku z powyższym.
    Jak rozumiem, w PIT/ZG poz.10, muszę wpisać kwotę przychodu z Holandii (nie zaś dochodu, o którym tam mowa), a zwiększone koszty uzyskania przychodu za grudzień, wykazuję dopiero w PIT-36??? A może się mylę, proszę zatem o odpowiedz.
    Pozdrawiam
    Anna
    Pani Anno! W pit-zg tylko dochód, a więc musi Pani tutaj już uwzględnić zwiększone koszty. A w PIT-36 również, tylko tyle, że tutaj je Pani dokładnie wpisze, na co nie ma miejsca w PIT-ZG.
    Rafał

    Komentarz - autor: Anna — 12 kwietnia, 2009 @ 9:32 am

  11. Panie Rafale, przepraszam, ale widocznie jednak czegoś tutaj nie rozumiem 😦 Z tego co Pan mi napisał znaczy, że od przychodu z Holandii muszę odjąć zwiększony koszt uzyskania przychodu (208,55 zł – jednocześnie dwie umowy o prace które miałam w grudniu)i tak wyliczony dochód wpisać w PIT/ZG. No ok i z tym się zgadzam. Następnie jednak pisze Pan, że muszę takie same zwiększone koszty przyjąć za grudzień w PIT-36 za prace w Polsce. Czy tak to rozumieć? Przecież te koszty się na siebie nałożą 😦 Za grudzień raz przyjmuje zwiększone KUP do przychodów z Holandii, drugi raz przyjmuje Zwiększone KUP do przychodów w Polsce.
    Przepraszam,że tak zawracam Panu głowę, ale kogo nie spytam każdy twierdzi co innego 😦 Przyznam, że mam mętlik w głowie, a czasu coraz mniej :/
    Na marginesie powiem, że przy rozliczeniu korzystam z programu Przedsiębiorstwa Informatycznego IPS i tam kiedy otworzyć PIT/ZG jest miejsce na wpisanie przychodów i KUP, a następnie automatycznie program sam przenosi to do PIT-36.
    Bardzo proszę o rozjaśnienie sprawy.
    Pozdrawiam
    WItam Pani Anno! No i wszystko jest ok! 🙂 Proszę zwrócić uwagę na jedną rzecz: w PIT-ZG wpisuje Pani tylko kwoty otrzymane z zagranicy, natomiast w PIT-36 – z zagranicy i z Polski. Koszty muszą być pojedyncze, a więc jeżeli korzysta Pani z programu komputerowego, to być może system ten sam obliczy pojedyncze zwiększone koszty, jeżeli w PIT-ZG wpisze Pani koszty noramalne, jak za jeden stosunek pracy, i tak samo w PIT-36. Jeżeli to nie poskutkuje, to proszę w PIT-ZG wpisać przychody bez kosztów (oczwyście pomniejszone o diety), natomiast w PIT-36 koszty zwiększone (ten wariant preferują niektóre USy).
    Hmmmm.. ale u Pani jest taka sytuacja, że mamy do czynienia ze zwiększonymi kosztami tylko za jeden miesiąc… Więc w programie chyba nie da się tego zrobić, ale proszę spróbować. Być może jest jakaś funkcja, która umożliwia rozbicie kwot kosztów na poszczególne miesiące, a potem ich zsumowanie. W razie czego zawsze może Pani to wszystko obliczyć ręcznie 🙂
    Skutek powinien być taki, że za cały rok podatkowy powinna Pani ująć koszty jak z jednego stosunku pracy, natomiast tylko za grudzień koszty zwiększone. W razie problemów, proszę pisać 🙂
    Pozdrawiam, Rafał.

    Komentarz - autor: Anna — 16 kwietnia, 2009 @ 3:25 pm

  12. Panie Rafale bardzo dziękuje za pomoc i wszystkie wskazówki 🙂 Moje zeznanie nareszcie złożyłam wczoraj w Urzędzie i mam nadzieję że wszystko będzie w nim ok.
    Pozdrawiam 🙂
    Bardzo proszę i cieszę się, że mogłem Pani pomóc!
    Następnym razem zapraszam już na nowy blog http://www.PodwojneOpodatkowanie.pl
    Rafał

    Komentarz - autor: Anna — 22 kwietnia, 2009 @ 6:20 am


RSS feed for comments on this post.

Blog na WordPress.com.

%d blogerów lubi to: