Abolicja.info

Grudzień 18, 2008

Jak rozliczyć zagraniczne dochody na PIT-36

Wiele osób pyta mnie, jak wypełnić PIT-36.

No cóż, to niepozorne pytanie wymaga ogromnej ilości miejsca. Nie jest to bowiem sprawa prosta i odpowiedź na to pytanie zapewne nie zmieści się w komentarzu.

Osoby zainteresowane tym tematem zawsze odsyłam więc do mojego darmowego eBooka, gdzie krok po kroku opisałem nie tylko to, jak wypełnić PIT-36, ale również inne ważne zagadnienia, bez których znajomości wypełnienie tego formularza jest wręcz niemożliwe.

Jeśli więc nie wiesz, jak rozliczyć zagraniczne dochody, albo musisz wypełnić PIT-36 do wniosku abolicyjnego, pobież mojego gratisowego eBooka ze strony PodwójneOpodatkowanie.Pl a zaręczam Tobie, że znajdziesz tam odpowiedź na większość swoich pytań.

Jeżeli potrzebujesz jeszcze więcej informacji … to czytaj tutaj dalej >>

43 komentarzy

  1. Witam Panie Rafale

    Probujac wlasnorecznie uporac sie z tematem abolicji, nieoceniona pomoc sluzyly mi Pana ksiazki zarowno „Abolicja Podatkowa” jak i „Jak roliczyc zagraniczne dochody i wypelnic PIT36″ Jednak natknalem sie na pewne niescislosci ktore chcialbym z Pana pomoca wyjasnic a mianowicie chodzi mi o diety i o sposob ich odliczania od przychodu.
    Służę pomocą :)
    Napisal Pan ze zgodnie z prawem mozna pomniejszyc przychod o 30% diety za kazdy dzien pobytu za granica. Po czym natknalem sie w interencie na stwierdzenie ze ten sposob pomniejszania przychodu wystepuje od roku 2007 wlacznie, natomiast wczesniej podatknik mogl odliczyc jedynie 30 diet na rok. Chodzi mi tu glownie o lata 2005 i 2006 i Wielka Brytanie.
    Jest troszkę inaczej. Otóż 30% diety można uwzględniać już od 2006 roku włącznie, natomiast reguła 30 diet obowiązywała do końca 2006 roku… Tak, tak… w tym roku (2006) można było sobie wybrać tą opcję, którą bardziej odpowiadała.
    Jezeli to prawda i moglbym odliczyc 30 diet za rok to znaczy ze za 2005 rok w ktorym przepracowalem za granica jedynie 10 miesiecy moglbym odliczyc 5/6 30 diet = 25 diet ?
    Nie, może Pan odliczyć całe 30 diet z ten rok.
    Nastepne pytanie dotyczy wypelniania Pit-u 36 i pola Przychod z sekcji D1. W poradniku nie ma informacji czy ten przychod rowniez nalezy przed wpisaniem pomniejszyc o wartosc przyslugujacych diet czy tez nie?
    Tak.
    To samo dotyczy wypelniania Wniosku Abolicyjnego i tu rowniez w sekcji C.1.1. nalezy podac przychod – ale znow nic nie pisze na temat diet- czy pomniejszac automatycznie przychod o te diety?
    Tak.
    Ostatnie pytanie dotyczy druku PIT/ZG za rok 2005. Na stronie Ministerstwa Finansow nie odnalazlem w/w druku. Pojawia sie on dopiero od roku 2006. Co w tym przypadku nalezy zrobic? Wupelnic druk PIT/ZG z roku 2006 za rok 2005 czy tez wypelnic jedynie PIT 36 za rok 2005?
    Nie musi Pan wypełniać PIT/ZG za rok 2005, ale może jego wypełnienie pomoże Panu później w rozliczeniu PIT-36?
    Z Gory dziekuje za odpowiedz na nurtujace mnie pytania.
    Z Powazaniem
    Lukasz
    Dziękuję również, Rafał

    komentarz - autor: Lukasz — Grudzień 28, 2008 @ 12:06 pm

  2. Dziekuje Panu za szybka odpowiedz. Rozwial Pan wszystkie moje watpliwosci.
    Cieszę się i pozdrawiam!

    komentarz - autor: Lukasz — Grudzień 29, 2008 @ 12:04 am

  3. Witam panie Rafale. Chcąc skorzystać z abolicji podatkowej za lata 2005 i 2006 jaką metodą powinnam wypełnic pit36,metodą proporcjonalnego zaliczenia która obowiązywała w tych latach,czy metodą wyłączenia.Zaznaczając że nie osiągałam żadnych dochodów w Polsce i nie rozliczałam podatku.
    Proporcjonalne zaliczenie :)
    Pozdrawiam, Rafał.

    komentarz - autor: Edyta — Styczeń 3, 2009 @ 10:31 am

  4. Od stycznia 2005 roku pracujemy z mężem na stałe w UK, do 2007 roku nie mieliśmy zamiaru powrotu do Polski. W 2007 roku kupiliśmy działke i w 2008 roku rozpoczęliśmy budowę domu ale jeszcze nie mamy zamiaru powrotu do Polski dopiero po wykończeniu domu. Chcielibyśmy skorzystać z abolicji aby nie mieć póżnie problemów z US.
    Witam Pani Edyto. Uważam, że to dobra decyzja :) O tym jak możecie sobie Państwo z tym poradzić pisałem we wpisie, który jest tutaj.
    Pozdrawiam, Rafał.

    komentarz - autor: Edyta — Styczeń 3, 2009 @ 10:45 am

  5. mam pytanie pracowałem w W.Brytani w latach 2005 2006 jaka jest kwota diety, którą mogę odliczyć?

    Panie Pawle, wygląda to następująco…
    Wartość 1 diety dla UK to 32 funty.
    Za rok 2005 może Pan uwzględnić max 30 diet, natomiast za rok 2006 albo 30 diet, albo 30% jednej diety z każdy dzień pobytu w UK (wlicza się również dni niepracujące).

    Pozdrawiam, Rafał

    komentarz - autor: paweł — Styczeń 4, 2009 @ 4:01 pm

  6. Jak przeliczyć i rozliczyć zarobki z pracy w Anglii jeżeli nie posiadam wszystkich payslipów a tylko rozliczenia P60?. Czy można podzielić sumę zarobków przez ilość tygodni i przeliczać wynik po kursie funta dla kolejnych tygodni? (Zarobki kształtowały się co tydzień prawie na tym samym poziomie – z małymi wyjątkami)
    Niestety tak nie można zrobić. Prosze zajrzeć do komentarza od Leszek we wpisie o wypełnianiu wniosku abolicyjnego tutaj.
    Pozdrawiam, Rafał.

    komentarz - autor: Barbara — Styczeń 5, 2009 @ 1:05 am

  7. dziękuję
    pozdr…Paweł
    Dzięki! :)

    komentarz - autor: paweł — Styczeń 5, 2009 @ 7:01 am

  8. mam jeszcze kilka pytań mam nadzieję, że nie sprawiam kłopotu. Ponieważ sam staram uporać się z rozliczeniem i są to moje pierwsze kroki w tym temacie:
    1. czy dietę odliczam od zarobków netto?
    2. co to są koszty uzyskania przychodu?
    3. w PIT/ZG podaję wartości w walucie kraju, w którym pracowałem?
    Pawle, na pytanie o koszty uzyskania przychodu można opowiadać przez tydzień :) Proponuję, abyś ściągnął sobie mój darmowy przewodnik po podwójnym opodatkowaniu ze strony PodwojneOpodatkowanie.pl Tam znajdziesz odpowiedzi na wszystkie swoje wątpliwości :)

    Pozdrawiam, Rafał.

    komentarz - autor: paweł — Styczeń 5, 2009 @ 7:50 am

  9. Dziękuję za wszystkie porady bardzo mi pomogły.
    – mam jeszcze jedno pytanie czy jest taka możliwość, że pomimo złożenia poprawnie wypełnionego PIT-u do urzędu skarbowego będę musiał zapłacić całość lub jakąś część podatku. Pytam bo gro moich znajomych nie ma najmniejszego zamiaru składać wniosku o abolicję mimo iż tłumaczę im, że abolicja to zniesienie, umorzenie; ustawowy, powszechny akt łaski polegający na nakazie nie wszczynania lub umorzenia postępowania, gdyż twierdzą, że i tak USkarbowy ich oszuka i będą musieli płacić?
    Nie, to nie prawda :) Chociaż może się zdarzyć, że pomimo umorzenia trzeba będzie dopłacić, ale to jest w wyjątkowym przypadku, o którym już tutaj pisałem: http://abolicja.wordpress.com/2008/11/25/korzystam-z-abolicji-ale-musze-doplacic-czy-to-mozliwe/
    Może to pytanie rozśmieszy część osób przeglądających to forum ale z drugiej strony pomoże podjąć ostateczną decyzję o wykazaniu dochodów THX:) Paweł
    THX :) Rafał.

    komentarz - autor: paweł — Styczeń 7, 2009 @ 10:15 am

  10. Jeszce jedno względem tej odpowiedzi cyt:”Za rok 2005 może Pan uwzględnić max 30 diet, natomiast za rok 2006 albo 30 diet, albo 30% jednej diety z każdy dzień pobytu w UK (wlicza się również dni niepracujące)”
    Tak sobie liczyłem, że w roku 2005 mogę odliczyć max 30 diet czyli daje to sumę 30×32= 960Funtów a za rok 2006 mogę sobie przeliczyć (30×32)x30%=288 funtów, czyli max 3456 funtów lub sposobem z roku 2005 i teraz jak widać w roku 2006 bardziej opłaca się skorzystać z opcji przeliczenia procentowego na każdy dzień pobytu w UK. Dlaczego są takie dysproporcje?
    pozdr… Paweł
    Niech Pan zapyta naszego „racjonalnego ustawodawcę” :) Tak jest i tyle! :)

    Pozdrawiam, Rafał.

    komentarz - autor: paweł — Styczeń 10, 2009 @ 12:22 pm

  11. Witam,

    Najpierw po krótce opisze moją sytuację: W roku 2005 pracowałam 3 miesiące w UK. W tym też roku miałam dochody uzyskane w Polsce i za ten też rok złożyłam PIT-36 uwzględniając dochody z zagranicy. Chciałabym teraz skorzystać z abolicji i dostać zwrot podatku. Jakie dokumenty muszę złożyć? Dodam też, że raz poinformowano mnie, że muszą to być: PIT-AZ i AZ-0 a innym razem że dodatkowo muszę złożyć jeszcze korektę (?) PITu za rok 2005. I jeszcze jedno pytanie, ile diet mam prawo sobie odliczyć jeśli przepracowałam tylko 3 miesiące?
    Z góry bardzo dziękuję za odpowiedź.
    Pani Marto, mus Pani złożyć tylko PIT-az oraz AZ-0. Nic więcej Pani nie musi robić. Diety: 30% diety za każdy dzień pobytu. Dieta dla UK wynosi 32 GBP.
    Rafał.

    Pozdrawiam,

    Marta

    komentarz - autor: Marta — Styczeń 17, 2009 @ 4:46 pm

  12. witam! mam pytanie: czy do przelicznia waluty na zlotowki mam stosowac kurs kupna czy sprzedazy waluty??
    Kurs kupna.

    komentarz - autor: kuba — Styczeń 17, 2009 @ 8:08 pm

  13. W 2005 i 2006 roku pracowałam w Wielkiej Brytanii jaka metodę rozliczenia podatku powinnam przyjąc
    Zaliczenia proporcjonalnego (albo inaczej metodę kredytu podatkowego).

    komentarz - autor: Justyna — Styczeń 17, 2009 @ 11:16 pm

  14. Mam pytanie: Sporządzam zeznania za 2005 i 2006 rok – gdyż wcześniej nie wykazywałam dochody zagraniczne i występuję z wnioskami o umorzenie zaległości podatkowej mogę czy muszę pomniejszac przychody zagraniczne o diedy.Jeżeli i tak występuję o umorzenie podatku, który mi wyjdzie w zeznaniach podatkowych?Nie musi Pani, ale radzę tak zrobić.

    komentarz - autor: Justyna — Styczeń 18, 2009 @ 12:29 am

  15. Mam pytanie czy w dobry sposób zrozumiałam i obliczyłam diety za 2005 rok i 2006 rok. W 2005 roku pracowałam od dnia 14.02.2005 do końca roku w Wielkiej Brytanii obliczona prze ze mnie kwota diet za ten okres wynosi 840 tj za mc 02/2005 mciesięcznie 470 funtów nbastępne miesiące po 80 funtów. Natomiast za cały 2006 rok 3456 funtów tj miesięcznie 288 funtów. Jeszcze jedno pytanie, które mnie męczy jeżeli dostawałam wypłaty co tydzień w jaki sposób mam odliczyc diete do tej wypłaty?
    Ups… Pani Justyno, coś nie tak :(

    Zrobię w takim razie wpis na ten temat. Może jutro, OK?

    komentarz - autor: Justyna — Styczeń 18, 2009 @ 4:37 pm

  16. sprostowanie za rok 2005 za cały okres zatrudnienia od 14.02.2005 roku do końca roku kwota diet wynosi 840 funtów tj za m-c 02/2005 40 funtów a następne miesiące po 80 funtów

    komentarz - autor: Justyna — Styczeń 18, 2009 @ 5:53 pm

  17. jakie zasady rozliczenia podatkowego obowiazuja w tej chwili pomiedzy Polska a Wielka Brytania, czy wypelniajac abolicje deklaruje jednoczesnie, ze moj osrodek zycia znajduje sie w Polsce i czy musze wypelniac potem pity za 2007, 2008 itd..
    Dziekuje za odpowiedz
    Nie musi Pan składać żadnego pitu za ten okres.

    komentarz - autor: Robert — Styczeń 23, 2009 @ 10:40 pm

  18. Panie Rafale, a co jezeli chodzi o adres jaki nalezy wpisac we wszystkich pitach?rubryki na ten cel sa tylko przygotowane na wpis adresu pl nat ja mieszkam za granica.Czy wpisanie adresu zameldowania,pod ktorym nie przebywam notabene od 2003r. nie bedzie przez us traktowane jak przyznanie sie do rezydentury podatkowej polskiej?
    dziekuje,ela

    komentarz - autor: ela — Styczeń 24, 2009 @ 6:47 pm

  19. Witam Panie Rafale

    Probuje wlasnorecznie uporac sie z tematem abolicji czerpiac wiedze z pana publikacji. Moje pytanie:w roku 2004 pacowalam tylko w UK i w 2005 pacowalam rowniez w Polsce i UK.Wiem ze za wszystkie lata trzeba zlozyc PIT – AZ i oswiadczenie AZ-O oraz PIT – 36. Czy musze rowniez sladac PIT/ZG?
    Pozdrawiam Kasia

    komentarz - autor: Kasia — Styczeń 25, 2009 @ 5:41 pm

  20. Drogi Panie Rafale,
    Moja sytuacja wyglada nastepujaco:
    Jestem w Anglii od konca 2005 i prawdopodobnie wroce w 2011. Rozumiem, ze w takim wypadku musze rozliczyc sie i zlozyc abolicje za rok 2006. Szczerze powiem, ze nie chcialabym tego robic. Moje pytanie wiec: jesli wroce i US ‚zapuka’ i zapyta sie co robilam przez te wszystkie lata i w jaki sposob zarobilam przywiezione pieniadze, to jesli powiem, ze bylam w Anglii i pracowalam legalnie i pokaze payslipy to czy beda kazali mi sie rozliczyc za ten 2006 rok i czy naloza jakies kary? chodzi mi o to, czy jesli nie zloze teraz abolicji to kiedys i tak bede musiala zaplacic ten zalegly podatek. Czy ta sprawa sie przedawni po 5 latach? Wiem, ze pisal Pan o tym, ze jesli ktos wroci i zainwestuje pieniadze to wtedy US sie zorientuje. Dodam, ze w 2007 wzielam kredyt na nieruchomosc i US mnie do tej pory nie ‚scigal’. Bardzo prosze o odpowiedz. Z gory serdecznie dziekuje i pozdrawiam.
    P.S. Rewelacyjna strona.
    Kamila

    komentarz - autor: Kamila — Styczeń 26, 2009 @ 1:35 pm

  21. Witam! złożyłem pity za lata 2005 i 2006 do US. A więc tak. Oczywiście zostałem wezwany jeszcze w tym samym tygodniu do przedstawienia pay-slipów z UK. Wszystko się zgadza oprócz jednego przynajmniej moim zdaniem – a więc już na miejscu dowiedziałem się, że miałem obowiązek wykazania w przychodzie kwot ubezpieczenia któremu podlegałem w UK.
    Bzdura :)
    Wszędzie, gdzie zasięgałem opinii na ten temat byłem informowany, że ubezpieczenia się nie wykazuje w zeznaniu. Jestem laikiem w tym względzie więc poprawiłem w/g wskazówek Pani z US (bardzo miłej). Czy faktycznie trzeba wliczać NI z UK?
    Nie
    I jeszcze jedno kolega wrócił z Anglii we wrześniu i zaczął pobierać zasiłek dla bezrobotnych w listopadzie czy musi rozliczać dochody z UK, czy może tylko sam zasiłek z PL?
    Dochody w UK koniecznie na PIT36 razem z zasiłkiem.
    pozdro…Paweł

    komentarz - autor: Paweł — Styczeń 27, 2009 @ 5:32 pm

  22. W jaki sposob rozliczyc sie z podatku w UK jesli przepracowalam 17 dni w ciagu 3 miesiecy z przerwami? praca przez agencje posrednictwa pracy w UK. Dziekuje za odpowiedz Beata

    komentarz - autor: Beata — Styczeń 27, 2009 @ 6:38 pm

  23. Kochany Panie Rafale
    Czy może mi Pan podać link to tego cudownego DARMOWEGO ebooka o ablicji?
    BO SZUKAM GO OD KILKU DNI.
    A może ktoś z forum widział ten cały darmowy ebook?
    Dziękuję,
    Witam! Ja nie napisałem darmowego eBooka o abolicji, a o rozliczeniu zagranicznych dochodów a PIT36 :) Można go pobrać stąd po uprzednim zapisaniu się na listę. Co do abolicji to mogę przesłać Panu archiwalne numery mojego newslettera właśnie w tym przedmiocie. Proszę w tym celu zalogować się tutaj, a następnie na podany w mailu, który Pan otrzyma, adres przysłać mi maila abym Panu te numery przesłał. Pozdrawiam, Rafał.

    komentarz - autor: Biedny Skołowany Podatnik Polak — Styczeń 27, 2009 @ 7:46 pm

  24. Zarejestrowałem się, otrzymałem kilka maili i w żadnym nie było cudownego darmowego poradnika. Jak to jest możliwe?
    Prześlę go Panu prywatnie. Rafał.

    komentarz - autor: Biedny Skołowany Podatnik Polak — Styczeń 27, 2009 @ 10:18 pm

  25. Dostałam darmowy poradnik….bardzo mi się przydał….własnie zabieram się za wyliczenia tylko nie wiem co mam brać pod uwagę przy metodzie wyłączenia z progresją dochód brutto czy netto???
    i jezeli dostawalam wypłaty co tydzien ale na konto w Irlandii, to jaki kurs wymiany zastotować sredni z NBP??

    komentarz - autor: Ania — Styczeń 28, 2009 @ 11:02 am

  26. Witam serdecznie, mam pytanie dotyczące nieszczęsnych diet(bo jak widze nie sama mam z nimi problem) chodzi mi o wariant 30% diety za każdy dzień – pan pisze, że można wliczyc wszyskie dni nawet nieprzepracowane( czyli weekendy tez?skoro pracowalam tylko w tygodniu???), w US poinformowano mnie ze dotyczy to tylko dni PRZEPRACOWANYCH.
    Nieprawda! Proszę ich zapoznać z treścią przepisu… Rafał

    komentarz - autor: Kamila — Styczeń 28, 2009 @ 9:22 pm

  27. Witam serdecznie!Mam pytanie dotyczące abolicji.Chodzi o osobę,która uzyskiwała dochody w Polsce i w Wielkiej Brytanii. Za 2006 rok złożyła PIT-36 wykazując polskie dochody i otrzymała zwrot nadpłaconego podatku w kwocie 300zł, po korekcie i sporządzeniu wniosku abolicyjnego okazało się,że musi tę kwotę oddać wraz z odsetkami.W związku z tym,iż termin złożenia wniosku to 6 luty, to czy kwotę podatku musi zwrócić do 6 lutego?czy ma to wpływa na wniosek abolicyjny???proszę o pomoc…

    komentarz - autor: KDP — Styczeń 29, 2009 @ 1:13 pm

  28. Wstępnie mam już wszystko policzone tzn. dochody z Irlandii…..czekam tylko na rozliczenie od pracodawcy i mogę się rozliczyć. Jeszcze nurtuje mnie jedno pytanie odnośnie kosztów uzyskania przychodu w Irlandii, czy coś takiego istnieje? wiem,że w Polsce mozna odliczyc takie koszty jest to kwota 111.25 zł /m-c.
    Wiem też ,że mogę od polskiego dochodu odliczyć składki zdrowotne. Czy oprócz PIT 36 muszę składać też PIT ZG???

    komentarz - autor: Ania — Styczeń 29, 2009 @ 6:02 pm

  29. Proszę o pomoc! W roku 2005r i wcześniejszych latach można było odliczyć max 30 diet. Jak je odliczać od przychodu jeżeli przepracowało się zagranicą całe 12 m-cy? Proporcjonalnie po 2,5 miesięcznie? A może dowolnie w jedmym m-cu np.5 diet w innym np.12, czy może obowjązuje jakaś zasada?
    Jeszcze jedno trudne pytanie: zarobki były wypłacane co miesiąc w DINARACH LIBIJSKICH natomiast dieta za dzień w 2005r to 51 USD (w latach pózniejszych 39 EUR). Jak wyliczyć przychód, nie można przecież od jednej waluty odjąć drugą? Czy wynagrodzenie przeliczamy na DOLARY, a może diety przeliczamy na DINARY, albo może wynagrodzenie i diety przeliczyć na złotówki i dopiero wtedy odjąć?

    komentarz - autor: Gosia — Styczeń 30, 2009 @ 11:10 pm

  30. Jeszcze jedno, jeżeli musiałabym przeliczać jedną walutę na inną, to jaki mam zastosować kurs? NBP nie publikuje tego rodzaju przeliczników? Myślę, że to ważne pytania, bo nie wszyscy pracują w strefie EURO. Wszystkie publikacje jakie do tej pory czytałam przytaczają tylko proste przykłady wyliczania przychodu w ramach jednej waluty oraz ogólnikowe informacje odnośnie diet (typu: na rok 2005 – 30 diet)dlatego bardzo proszę o pomoc i szczegółowe informacje, ponieważ kursy walut są zmienne i jeżeli istnieje możliwość przypisania dowolnej ilości diet do danego miesiąca to wybiorę te najkorzystniejsze.

    komentarz - autor: Gosia — Styczeń 30, 2009 @ 11:59 pm

  31. Witam
    Wypełniam PIT-36 i zastanawiam się nad następującą rzeczą. Pracowałem w W. Brytanii przez 3 miesiące w roku 2005 i 2 miesiące w 2006. W Polsce przychodów nie uzyskiwałem. Wtedy obowiązywała metoda zaliczenia proporcjonalnego. Dziś obowiązuje metoda wyłączenia z progresją. W Pańskim poradniku pisze Pan jak wypełnić PIT-36 w 2007 roku. Jak ma się sytuacja w przypadku lat wcześniejszych? Wypełniam PIT-36 za lata 2005 i 2006 tak jak dla metody zaliczenia proporcjonalnego czy wyłączenia z progresją? Drugie pytanie: czy i jeśli tak to gdzie wpisuję kwotę umorzenia, obliczoną zgodnie z przykładem podanym na stronie Trzeciego Urzędu Skarbowego w Warszawie?

    komentarz - autor: damian — Styczeń 31, 2009 @ 5:43 pm

  32. Witam
    Wypełniam PIT-36 i zastanawiam się nad następującą rzeczą. Pracowałem w W. Brytanii przez 3 miesiące w roku 2005 i 2 miesiące w 2006. W Polsce przychodów nie uzyskiwałem. Wtedy obowiązywała metoda zaliczenia proporcjonalnego. Dziś obowiązuje metoda wyłączenia z progresją. W Pańskim poradniku pisze Pan jak wypełnić PIT-36 w 2007 roku. Jak ma się sytuacja w przypadku lat wcześniejszych? Wypełniam PIT-36 za lata 2005 i 2006 tak jak dla metody zaliczenia proporcjonalnego czy wyłączenia z progresją? Drugie pytanie: czy i jeśli tak to gdzie wpisuję kwotę umorzenia, obliczoną zgodnie z przykładem podanym na stronie Trzeciego Urzędu Skarbowego w Warszawie?
    Pozdrawiam i dziękuję

    komentarz - autor: damian — Styczeń 31, 2009 @ 5:43 pm

  33. Witam,
    Mam kilka pytan a propos diet:- czy prowadzac dzialalnosc gospodarcza tez mozna odliczac diety?
    Nie można. TO dot tylko stosunku pracy.
    -jaka jest wartosc diet dla USA?
    We wpisie o dietach jest link do spisu diet.
    Czy za rok 2007 za prace w Anglii i USA tez wypelnia sie PIT-36 i wniosek o umorzenie?
    Dla UK nie, dla USA tak.
    Dziekuje i pozdrawiam.
    Również pozdrawiam, Rafał.

    komentarz - autor: magda — Luty 3, 2009 @ 1:15 am

  34. Witam
    Wracam do tematu diet za 2005 rok. W komentarzach powyżej pojawiły się dwie wersje: pierwsza że maksymalnie można wyliczyć koszty uzyskania przychodu na 30 diet, czyli wspomniane 960 funtów i druga: o 30% dziennej diety w UK czyli 32 GBP, co daje w efekcie 9,6 funta. Proszę o sprecyzowane raz jeszcze która z wersji jest poprawna dla 2005 roku.
    Z góry dziękuję i pozdrawiam
    Dla roku 2005 pierwsza wer. jest ok. Rafał.

    komentarz - autor: Bartek — Luty 3, 2009 @ 11:37 am

  35. Witam Panie Rafale,

    Mam pytanie, na które urzędnik US nie był mi w stanie odpowiedzieć, a że wkrótce mija termin składania wniosków o abolicję pomyślałam, że może Pan będzie w stanie mi pomóc.

    W roku 2003 pracowałam w UK jako student na praktykach zawodowych z uczelni i nie placiłam w związku z tym żadnego podatku w UK. Nie wiem czy ten wniosek w ogóle mnie dotyczy w tej sytuacji.
    Natomiast w roku 2004 wzięłam urlop i też będąc studentem pracowałam w UK i też nie płaciłam podatku dochodowego natomiast placiłam NI. I tu też nie wiem czy wniosek mnie w ogóle dotyczy.

    Dziękuję serdecznie z góry za odpowiedź.
    Pozdrawiam
    Aleksandra

    komentarz - autor: Aleksandra — Luty 3, 2009 @ 12:36 pm

  36. Witam serdecznie,
    Pracowałam w Anglii rok (09.2005-09-2006). Po wypowiedzeniu pracy wysłałam do Revenue P85, na podstawie którego obliczono mój nadpłacony podatek i odesłano mi czeki. Teraz chciałabym wnioskować o umorzenie podatku w Polsce (podwójne opodatk.) Wydrukowałam już Pit-AZ ale pytanie jakie pity muszę dołączyć (nie wysyłałam jeszcze Pitów za rok 2005-2006 do US w Polsce). Skoro Anglia oddała mi mój nadpłacony podatek rozumiem że mój wniosek dotyczy tylko umorzenia podwójnego opodatkowania prawda??Pytanie teraz wg jakiego kursu mam podać swoje dochody w Anglii plus gdzie mam umieścić informację że taki zwrot uzyskałam (a może w ogóle tego nie pisać??) Bardzo proszę o pilną odpowiedź, będę bardzo wdzięczna!
    Pozdrawiam

    komentarz - autor: patrycja — Luty 3, 2009 @ 2:14 pm

  37. Zalogowałam się i czekam już kilka godzin na darmowy poradnik… Coś tu jest nie tak :( Otrzymałam maila, potwierdziłam i nic… Wypadałoby zadbać o takie szczegóły, bo tylko się człowiek rozczarowuje.
    Witam Pani Iwono! Poradnik pobiera kilkaset osób na dobę, a ja nie wysyłam tego ręcznie, tylko mam do tego specjalny automatyczny system, który przy takim natężeniu po prostu może czasem opóźniać wysyłkę. Ale jeden egzemplarz wyślę Pani bezposrednio na Pani adres mailowy. :) Pozdrawiam i przepraszam za kłopot. Rafał

    komentarz - autor: Iwona — Luty 4, 2009 @ 8:58 pm

  38. Witam,
    Panie Rafale. Niedawno wyslalam wniosek abolicyjny wraz z korekta zeznania PIT-36. Zgodnie z informacja zawarta w Pana poradniku „Kurs podwojne opodatkowanie Czesc 2″ (dot. sposobu wypelnienia PIT -36) nie wpisalam dochodow zagranicznych meza w czesci D a jedynie w pozycji 160. Natychmiast zostalismy wezwani do korekty tej korekty i doliczenia dochodow zagranicznych w czesci D.
    Komu ufac?
    Pozdrowienia Edyta
    Witam Pani Edyto! Dziękuję Pani za pobranie mojego kursu! Zbyt mało Pani podała mi szczegółów, bym mógł odpowiedzieć na Pani pytanie. Moja instrukcja jest na pewno dobra i nie znalazłem (po przejrzeniu kursu) takiego sformułowania, o którym Pani pisze. Proszę wziąć jednak pod uwagę fakt, że USy mają swoje wewnętrzne regulacje dotyczące różnych procedur, i może to dotyczyć również PIT-36. W każdym razie najwazniejsze jest, by ostateczny wynik był prawidłowy. A w Pani przypadku tak jest na pewno. Pozdrawiam, Rafał.

    komentarz - autor: Edyta — Luty 9, 2009 @ 1:11 pm

  39. Witam ,chciałam się dowiedziec czy w tej książce sa najnowsze przepisy. m.in. odliczenie ulgi przypadające za rok 2008. Nowość???
    Pani Aniu, ten temat bedzie niebawem przedmiotem nowej ksiazki. Ale rowniez pojawi sie w drugim wydaniu wspomnianego przez Pania eBooka… juz niebawem. Pozdrawiam, Rafa.

    komentarz - autor: ania — Marzec 11, 2009 @ 8:09 am

  40. Witam

    W 2008 r. w styczniu pobralam ostatnia wyplate od mojego polskiego pracodawcy (umowa o prace). Jest to moj jedyny przychod uzyskany w Polsce w 2008 r. Od lutego 2008 az do dzisiaj mieszkam i pracuje w Wielkiej Brytani, u angielskiego pracodawcy. Wielka Brytania jest moim osrodkiem interesow zyciowych, przebywalam w tym kraju ponad 183 dni w roku podatkowym 2008. Obecnie oczekuje na otrzymanie certyfikatu rezydencji podatkowej z brytyjskiego urzedu skarbowego.
    Pani Joanno, zakładam, że faktycznie zmieniła Pani swoją rezydencję podatkową…
    W jaki sposob powinnam rozliczyc sie w Polsce,czy tylko z przychodu uzyskanego w Polsce?
    Tak
    Na jakim formularzu powinnam sie rozliczyc ?
    PIT-37
    Czy do zeznania obowiazkowo musze dolaczyc certyfikat rezydencji podatkowej?
    Nie

    Z gory dziekuje za odpowiedz.

    Pozdrawiam – Joanna
    Również pozdrawiam, Rafał

    komentarz - autor: JoannaS — Marzec 28, 2009 @ 10:24 pm

  41. Witam,
    mam straszny problem;/ próbuję rozliczyć się z dochodu, jkai osiągnęłam w holandii no i mam z tym straszliwy kłopot, ponieważ od pracodawcy otrzymałam tylko wysokosci dochodów z poszczególnych okresów, a nie mam przychodów. jedynie w jaaropgraaf-ie mam podaną łączną wysokość przychodu. czy na podstawie takich danych mogę sobie sama proporconalnie przeliczyć, jakie przychody odpowiadają odpowiednim okresom?? chyba zbyt mocno nakręciłam;/ ale mam nadzieję, że Pan zrozumie mój problem :)
    Pozdrawiam serdecznie
    WItam Pani Aniu, może to sobie Pani policzyć sama, jeżeli wie Pani, jakie były odliczenia od przychodu holenderskiego. Pytanie tylko co na to powie US, jeżeli bedzie chciał sprawdzić prawidłowość wyliczenia. Może jednak pracodawca sporządzi zestawienie przychodu? W razie czego samodzielne obliczenie jest dopuszczalne (wg mnie), ale musi być zgodne z prawdą i musi Pani umieć to wytłumaczyć.
    Pozdarwiam, Rafał.

    komentarz - autor: anka — Kwiecień 27, 2009 @ 4:55 pm

  42. Witam!!!
    Skorzystałam z abolicji podatkowej i złożyłam PIT-36 i PIT/ZG. Miesiąc temu dostałam do domu list polecony ze skarbówki, którego nikt nie odebrał. List ten został ponowiony jakieś 2 tygodnie temu. Niepokoiło mnie to trochę, więc poprosiłam ojca aby przeszedł się tam i wypytał o co chodzi. Dowiedział się, że nie wykazałam wszystkich dochodów, mianowicie urząd pracy poinformował ich że pobierałam zasiłek za 2004 rok. Niestety żadnych innych informacji nie udzielili, tylko tyle że powiedzieli mu że dają mi tylko 7 dni. Dodam tylko że ojciec nie odebrał żadnego poleconego listu do mnie ze skarbówki. W urzędzie pracy powiedzieli mu że chodzi o kurs na który zostałam wysłana(rzeczywiście tak było).
    Jakie mam prawo tzn co może mi zrobić skarbówka jeżeli nie zgłoszę się tam w przeciągu 7 dni, bo dopiero na koniec lipca będę w Polsce? Czy w ogóle mogą mi coś zrobić, jeżeli nie odebrałam poleconego? W jaką rubrykę w PIT-36 mam wpisać ten zasiłek za kurs? Pozdrawiam
    Witam Pani Moniko!
    Właściwym miejscem na wpisanie tego dochodu jest komórka 79 w pit-36 za rok 2008. Ten termin 7-dniowy, to standard przy wezwaniach. Z doswiadczenia wiem, że telefonicznie można czasem albo załatwić sprawę, albo co najmniej umówić się na dogodny termin. Proszę spróbować :)
    Pozdrawiam, Rafał

    komentarz - autor: monika — Maj 25, 2009 @ 8:32 pm

  43. Witam
    Mam taki problem.W 2006 roku przepracowalam w Polsce 17 dni i w tym samym roku wyjechalam do Anglii.Moje pytanie jest takie ,czy powinnam sie rozliczyc za te 17 dni? Pozdrawiam

    Witam Pani Alicjo! Na pewno powinna się Pani rozliczyć. Jeżeli pracowała Pani na podstawie umowy o pracę, to być może US ma Pani dane o przepracowanych dniach w Polsce. Jeżeli w tym roku 2006 zmieniła Pani rezydencję na UK, to właściwy będzie druk PIt-37 gdzie powinna Pani wykazać tylko polskie dochody. Natomiast jeżeli w roku 2006 nie zmieniła Pani rezydencji na UK, to wówczas powinna Pani rozliczyć się na PIT-36 uwzględniając dochody zagraniczne.

    Pozdarwiam,
    Rafał

    komentarz - autor: ALICJA — Czerwiec 2, 2009 @ 1:52 pm


Kanał RSS z komentarzami do tego wpisu.

The Rubric Theme. Create a free website or blog at WordPress.com.

Follow

Otrzymuj każdy nowy wpis na swoją skrzynkę e-mail.

